Mimari Eskiz Nasıl Yapılır?

Mimari Eskiz kelimesini incelemeye eskiz sözcüğünden başlarsak, Eskiz; taslak, müsvedde anlamına gelen ve dilimize Fransızca’ dan geçmiş bir kelimedir. Mimarlar tasarım sürecinde, zihnindekileri grafiğe aktarmak için pek çok yol izler. Bu, bilgisayarları kullandığımız teknolojik bir yol da olabilir, ellerimizi kullandığımız sezgisel ve deneysel bir yol da olabilir. Belli bir süje hakkında çizim yaparken önemli olan tek şey form ve formun kontur hatları değildir. Süjenin hangi yönlerinin ilginizi çektiğini sorgulamak; kağıda aktarılanı daha güçlü yapmaya yarar.
Mimari eskiz

Mimari Eskize Başlarken

Görüntüyü inceleyip gözlerinizi kapattığınızda aklınızda kalan baskın imgeleri hayal edin ve görüntünün ne kadarının kağıtta olması gerektiğiyle ilgili seçici olun. Kağıda baktığımızda önemli olan optik görüntünün yansıması değildir, o görüntünün kişinin zihninde bıraktığı izlenimdir.
Eskiz

Düzensiz ve Titrek Çizgiler

Bileğin ve dirseğin açısı değişmeden, yalnızca kol hareket ettirilerek çizim yapılmalıdır. Hareketi kolla sınırlandırmak daha düzensiz ve düz çizgiler elde etmeyi sağlar. Düzensiz çizgiler ise daha akıcı bir çizim elde edilmesine yardımcı olur. Düzensiz çizgilerin daha güçlü gözükmesi için çizgiler çizen kişiye doğru çekilmelidir. Çizgilerin kesişim noktalarından taşması da dikkat edilmesi gereken diğer unsurdur.
Plan eskiz

Çeşitli Çizgi Vurguları

Kalemin tutulduğu yer değiştirilerek çizgi çeşitliliği yaratılabilir. Mimari eskize yeni başlandığında, kalemi ucundan tutup kalem üstünde daha fazla hakimiyet sağlanmalıdır. Kalemin tutulduğu açıyı değiştirmek, tek kalemle çok çeşitli vurgular elde edilmesini sağlar. 

Mimari Eskiz İçin Bazı İpuçları

  • Üç farklı kalınlıkta kalem kullanılmalı, derinlik verebilmek için.
  • Bir tane öncü çizgi oluşturulmalı (silik 2H kalem kullanılabilir).
  • Kalem yukarıdan aşağıya ve sağdan sola (solaklar) veya soldan sağa (sağlaklar) çekilerek çizgiler oluşturulmalı.
  • Çizgiler oluşturulurken el bileği oynatılmamalı, açı ve eğim koldan verilmeli.
  • Çizgilerin köşe birleşimlerinde çizgiler birazcık dışa taşmalı.
  • Önce silik çizgiler oluşturulmalı, sonra kesit ve yakında duranlar gittikçe daha kalın ve koyu kalemlerle ifade edilmeli.
  • İnsan eklemek eskizi daha canlı kılacaktır.
  • Markerlar kullanarak betonun griye, ağaçların yeşile, güneş gelen yerleri sarıya boyanmasıyla renk katıp canlandırabiliriz.
  • Yazı yazarken büyük harfler tercih edilmeli.
  • Tek tek çizgileri oluşturarak harfler oluşturulmalı.
  • Harfler birbiriyle olabildiğince aynı aileden gibi görünmeli, örneğin P ile B’nin üst kısımları aynı olmalı.
    Harfler kare olmalı.

Son olarak şu bilinmelidir ki mimari eskizin özünde kısıtlamalar yoktur. İzlenmesi gereken bu yolları katalizör olarak kabul edip pratik yaparak, her mimar kendi yolunu çizebilir.

mimarlık sayfamıza göz atın

KAYNAKLAR

Fotoğraflar

  • https://unsplash.com/ 

Yazılar

  • Francis D. K.Ching, Architectural Graphics, (New York, United States: John Wiley & Sons Inc, 2015), 272.

  • https://www.lifeofanarchitect.com/architectural-sketching-or-how-to-sketch-like-bob-borson/

  • https://www.archdaily.com/171029/house-on-the-bluffs-taylor-smyth-architects/5015cdda28ba0d5a4b000ff5-house-on-the-bluffs-taylor-smyth-architects-sketch?next_project=no

  • https://www.lifeofanarchitect.com/sketching-out-a-design-solution/